Alles over schijfremmen: soorten en onderhoud
De schijfremmen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag, daarom gaan we vandaag praten over de verschillende soorten en het onderhoud dat ze nodig hebben om ervoor te zorgen dat onze fiets in perfecte staat is.
Soorten schijfremmen
Schijfremmen variëren afhankelijk van hun bediening en de fietsmodaliteit, we zullen beide soorten hieronder bespreken:
- Op basis van hun bediening zijn er twee universele systemen voor schijfremmen op basis van de bedieningstechnologie: hydraulisch en mechanisch.
- Het andere criterium om schijfremmen te classificeren is op basis van de fietsmodaliteit die we beoefenen.
Onderhoud van schijfremmen
Voor het juiste onderhoud van schijfremmen zijn specifieke zorg nodig. Binnen deze zorg zijn het vervangen van de remblokken en het ontluchten van de vloeistof de belangrijkste handelingen die we moeten uitvoeren.
Ten eerste, voor het vervangen van de remblokken, moeten we er rekening mee houden dat het materiaal van de blokken verdwijnt door de wrijving met de schijf, dit betekent dat we elke twee of drie maanden hun staat moeten controleren. Wanneer de dikte van het blok minder is dan 1 mm, moeten we overwegen om het te vervangen, en als het daalt tot 0,5 mm, moeten we het onmiddellijk vervangen, omdat de metalen steun van het blok zou beginnen te schuren met de schijf, waardoor de remoppervlakte beschadigd raakt. Je kunt het blok thuis eenvoudig vervangen.
Na elke vervanging van de blokken moet je trappen en herhaaldelijk van minder naar meer remmen op een vlakke en rustige plek totdat het gevoel harder wordt.
Het ontluchten moet eenmaal per jaar gebeuren, ongeacht hoe vaak je de fiets gebruikt. Dit komt doordat de remvloeistof zijn eigenschappen verliest, met of zonder gebruik, dus moeten we de oude vloeistof eruit halen door nieuwe vloeistof van de hendel naar het uitlaatgat van de klauw te pompen. Dit kun je thuis zonder problemen doen, zolang je twee kleine slangen, een trechter en remvloeistof hebt.
Aan de andere kant moeten we rekening houden met de uitlijning van de klauwen, omdat zware remmen, stoten, vallen of het gebruik van de fiets een onbalans in de bevestiging van de klauw aan het frame of de vork kunnen veroorzaken. Dit leidt tot een ongelijke uitlijning van de blokken ten opzichte van de schijf, wat wrijving veroorzaakt, zelfs als we de rem niet bedienen. Om de klauwen uit te lijnen en het vervelende geluid te vermijden en slijtage te verminderen, moet je de bevestigingsschroeven van de klauw losdraaien. Vervolgens verplaats je deze en lijn je deze lichtjes uit, terwijl je tegelijkertijd de hendel indrukt om ze opnieuw uit te lijnen met de schijf, en draai je de schroeven weer aan, waarbij je dit aandraait om gelijkmatig aan beide zijden te zijn.
Het is essentieel dat voordat je aan elke rit begint, je ervoor zorgt dat de schijfremmen, klauwen en hendels schoon zijn, dit zal je helpen om efficiënter en veiliger te rijden en zal jaren aan de levensduur van je fiets toevoegen. Het is voldoende om na elke rit een reiniging met water en zeep uit te voeren, maar zorg ervoor dat er geen water in de klauw komt. Deze moet je maandelijks schoonmaken door eerst de blokken te verwijderen.