Tips om je fiets te verzorgen en onderhouden

In deze post geven we je enkele tips om je fiets in goede conditie te houden voor elke rit die je maakt. We raden altijd aan om goed onderhoud te plegen, zodat je fiets geen problemen geeft en je de levensduur kunt verlengen.

1. Elke dag gebruik

Voor elke rit:

- Smeer de ketting. Een slecht gesmeerde transmissie veroorzaakt voortijdige slijtage van het hele transmissiesysteem.

- Controleer de bandenspanning. Een onjuiste spanning zorgt ervoor dat je niet optimaal van je rit kunt genieten. Je kunt een lek rijden, de velg beschadigen of in het ergste geval een val veroorzaken.

 

Na elke rit:

- Reinig je fiets, vooral als je in stoffige of modderige omstandigheden hebt gereden.

- Droog je fiets goed af; voorkom roest!

- Controleer opnieuw de bandenspanning.

 

 

2. Elke maand

Inspecteer mogelijke speling op de fiets

- Op stuurpen en stuur

- Wielen

- Andere componenten

 

* Als je vertrouwd bent met gereedschap, controleer en draai dan alle schroeven aan.

 

Pas op! Elke schroef heeft een specifiek aanhaalmoment. Als je geen momentsleutel hebt, draai niet te strak aan!

Het is een goede gewoonte om de schroeven voor elke rit aan te draaien, zodat je onaangename verrassingen voorkomt.

 

 

3. Elke 500 km

 

Controleer de staat van de remblokken, of het nu V-Brake, mechanische of hydraulische remmen zijn.

Afhankelijk van de fiets en het gebruik hebben ze een verschillende levensduur:

- Bij een e-bike kunnen ze tussen 500 en 1.000 km meegaan

- Bij een fiets zonder accu tussen de 1.000 en 2.000 km

 

Afhankelijk van het gebruik, het hoogteverschil en het type rijgedrag gaan de blokken langer of korter mee.

Fietsen met versleten remblokken zal uiteindelijk de remschijven bekrassen, wat leidt tot voortijdige vervanging ervan.

 

 

4. Elke 1.000 km

 

Je fiets heeft een volledige controle nodig.

Door slijtage moet je waarschijnlijk het volgende vervangen:

- Ketting

- Achterband

 

* We raden aan om een volledige controle door een professional te laten uitvoeren. Zo kunnen ze vroegtijdige slijtage detecteren, wat toekomstige storingen kan voorkomen.

 

Kettingen rekken uit naarmate er meer kilometers worden gereden. Wanneer een ketting te ver uitgerekt is, moet deze worden vervangen, omdat de nieuwe vorm uiteindelijk de rest van de aandrijving beschadigt, zoals kettingbladen en tandwielen.

 

 

5. Elke 2.000 km

 

Door slijtage moet je waarschijnlijk het volgende vervangen:

- Voorband

 

Het is ook tijd om de vering (indien aanwezig) te controleren.

Basis onderhoud wordt aanbevolen na elke 100 uur gebruik of eens per jaar.

Een volledige onderhoudsbeurt wordt aanbevolen na elke 200 uur gebruik of na 100 uur na een basis onderhoudsbeurt.

Als je je vering niet tijdig onderhoudt, kan dit leiden tot dure reparaties en verlies van garantie.

 

6. Elke 3.000 km

 

Je fiets heeft een grondige controle nodig.

 

Door slijtage moet je waarschijnlijk het volgende vervangen:

- Volledig aandrijfsysteem

- Lagering van de vering (indien aanwezig)

- Andere lagers

 

We raden aan dat grondige controles door een ervaren professional worden uitgevoerd. Vermijd onaangename verrassingen en fiets veilig.

 

 

 

 

* Om de kilometers die je aflegt bij te houden, raden we de Strava-app, Runkeeper of de fietscomputer aan die we op onze website verkopen: FIETSCOMPUTER